Blogi: Väittämiä moottorikelkkasafarien turvallisuudesta
Yle uutisoi 15.1.2019 moottorikelkkasafarien turvallisuudesta.
Jutun voi lukea täältä ja katsoa täältä.
Juttu herätti Ylen sivuilla hyvin keskustelua ja kommentteja. Poimin tähän artikkeliin muutamia keskustelussa esitettyjä väitteitä ja vastaan niihin.
”Moottorikelkkasafarit myydään kokonaisuuksina jo kauan aikaa ennen saapumista maahan.”
Tämä on totta, kuten Jaakko Leinonen jutussa kuvaakin. Tässä on se ongelma, että asiakas ei välttämättä tiedä, mitä on tilannut, mitä se häneltä edellyttää, mitkä ovat riskit ja pystyykö hän osallistumaan palveluun turvallisesti. Palveluntarjoajan on kuitenkin varmistettava, että palvelu on turvallinen kaikille siihen osallistuville asiakkaille. Olemmekin haastaneet safariyrittäjiä monipuolistamaan palveluvalikoimaansa niin, että kokemattomille kuskeille olisi nykyistä turvallisempia vaihtoehtoja tarjolla.
”Huvipuistolaitteisiin vertaaminen on taas täysin naurettavaa.”
Tästä olen samaa mieltä. Erilaisten palveluiden tapaturmamäärien luotettava vertailu on erittäin vaikeaa ja käytännössä turhaa, koska se ei auta parantamaan kummankaan vertailtavan palvelun turvallisuutta.
”Ryhmäkoot saattavat olla satoja henkilöitä, ja aikataulutus täytyy hoitaa bussien ja lentoliikenteen kanssa.”
Palveluntarjoajan pitää määrittää palvelulle sellainen ryhmäkoko, jolla palvelu voidaan toteuttaa turvallisesti. Mitä enemmän asiakkaita, sitä tarkemmin toteutus pitää suunnitella ja sitä enemmän se vaatii henkilöresursseja. Suurissakaan ryhmissä palvelusta ei saa aiheutua asiakkaalle vaaraa.
”Se, ettei koskaan tapahtuisi yhtäkään (tapaturmaa), on aivan yhtä absurdi idea, kuin Suomi, jossa ei tapahtuisi ainuttakaan liikenneonnettomuutta.”
Tämä on totta, eikä jutussa tällaista vaadittukaan. Silti moottorikelkkasafareilla tapahtuu onnettomuuksia nyt liikaa, ja iso osa niistä olisi estettävissä.
”Hotelleihin virtuaalinen kelkkastudio, jossa on ajettava 1 h ennen kuin pääsee ajamaan oikeaa kelkkaa.”
Tämä on hyvä ehdotus, jonka pohjalta kannattaa jatkaa ideointia!
"Jännä miten Suomessa aina halutaan kieltää ja rajoittaa kaikki, kun muutama onnettomuus tapahtuu.”
Tukes valvoo kuluttajapalveluiden turvallisuutta, ja meillä on mahdollisuus kieltää tai keskeyttää palvelun tarjoaminen, jos se on asiakkaille liian vaarallista. Tässä ei kuitenkaan ole siitä kyse. Valvonnassa ohjataan palveluntarjoajaa aina ensin parantamaan palvelun turvallisuutta. Tukes ei määritä keinoja turvallisuuden parantamiseksi, vaan palveluntarjoaja voi valita keinot itse. Kieltäminen ei ole ensisijainen valvontakeino.
”Poro- ja koiravaljakkosafareissa tapahtuneita loukkaantumisia ei mainita ollenkaan.”
Nämäkin safarit kuuluvat Tukesin valvontaan. Niissä ei ole ainakaan tähän asti havaittu vastaavia tapaturmamääriä kuin moottorikelkkasafereilla, mutta kaikki onnettomuudet eivät myöskään välttämättä tule Tukesin tietoon. Kaikista tämäntyyppisissä ohjatuissa palvelussa tapahtuneista onnettomuuksista kannattaa tehdä ilmoitus Tukesiin, esim. sähköpostilla kirjaamo (at) tukes.fi.
”Näppärästi sai ylitarkastaja erotettua naiset. Ja vielä thaimaalaiset.”
Jaakko korosti jutussa naisten osuutta, se on totta. Tarkoituksena ei ollut vähätellä naisten ajotaitoa sinänsä tai leimata erityisesti naiskuskeja, ja tämä kohta tuli jutussa ehkä vähän huonosti kuvattua. Tilanne vaan on se, että iäkkäiden naisten osuus korostuu tapaturmatilastoissa. Emme tarkasti tiedä, miksi näin on, mutta todennäköisesti safarit ovat liian vaativia heidän ajotaitoihinsa, -kokemukseensa tai fyysiseen voimaansa nähden. Sen kummempaa sovinismia tai sukupuolierottelua tähän asiaan ei liity. Aiemmin on oletettu, että safareilla loukkaantuisivat erityisesti kovaa ajavat nuoret miehet. Näin ei näyttäisi olevan.
Mitä mieltä olet? Kerro omia kokemuksiasi, ilmoita onnettomuuksista tai anna muuta palautetta vaikka sähköpostilla tai Twitterissä!
Mervi Murtonen
johtava asiantuntija, kuluttajapalvelut
@MerviMurtonen
Lisäinfoa aiheesta: Moottorikelkkailupalvelut-sivu tukes.fissä