Tuotteita koskevan valvonta-asian käsittely Tukesissa
Kuluttajatuotteiden valvonta-asian käsittely Tukesissa voi sisältää monia eri vaiheita.
Asia on vireillä Tukesissa niin kauan, kunnes Tukes antaa asiasta hallintopäätöksen tai ilmoittaa asian käsittelyn päättymisestä muutoin asianosaiselle.
Asian käsittely etenee Tukesissa riskiperusteisesti. Tämä tarkoittaa, että Tukesilla on lain mukaan oikeus priorisoida tapausten käsittelyä tuotteesta tehtävän riskinarvioinnin mukaan. Vakavaa vaaraa aiheuttavat tuotteet menevät Tukesissa viranomaisten työjonon kärkeen matalamman riskin tuotteiden käsittelyn ohi.
Jokainen tuotteen jakeluketjun toimija valmistajasta vähittäismyyjään on roolinsa mukaan itsenäisesti vastuussa tuotteistaan.
Selvityspyyntö tarkoittaa, että viranomainen tarvitsee lisää tietoa asiassa. Selvityspyynnössä on yleensä kyse tuotteen turvallisuudesta ja/tai vaatimustenmukaisuudesta. Selvityspyyntö on usein Tukesin ensimmäinen yhteydenotto yrityksen suuntaan. Saadun selvityksen perusteella Tukes arvioi, miten asian käsittely jatkuu tai onko sitä ylipäätään tarpeen jatkaa.
Tukesilla on oikeus saada valvontaa varten välttämättömät tiedot. Tukes voi määrätä tällaiset tiedot annettaviksi uhkasakon nojalla. Selvityspyyntöön vastaamatta jättäminen ei estä Tukesia jatkamasta asian käsittelyä. Selvityksen antamiseen voidaan harkinnanvaraisesti myöntää lisäaikaa.
Selvityspyyntö lähetetään yleensä sähköpostilla. Jos Tukes katsoo, ettei selvitysten perusteella asian käsittelyä ole tarpeen jatkaa, Tukes ilmoittaa erikseen, että asian käsittely Tukesissa päättyy.
Päättökirje tarkoittaa, että tapauksen käsittely Tukesissa lopetetaan toistaiseksi. Tukes lähettää päättökirjeen silloin, kun se katsoo, ettei saatujen selvitysten perusteella ole tarpeen antaa velvoittavia määräyksiä tai kieltoja.
Joidenkin ilmoitusten kohdalla selvitysvaihe on tarpeeton ja silloin Tukes päättää tapauksen suoraan päättökirjeellä. Usein Tukes antaa päättökirjeessä hyödyllisiä ohjeita tai kehotuksia ja kertoo vastaanottajalle yleisistä tuoteturvallisuuteen liittyvistä velvollisuuksista. Tukes lähettää päättökirjeen yleensä sähköpostilla.
Kuulemisessa sinulla on mahdollisuus kommentoida asiaa ja tuoda esille oma näkemyksesi ennen asian ratkaisemista. Kuulemisen yhteydessä kannattaa viimeistään kertoa kaikki ne seikat, jotka yrityksen mielestä voivat vaikuttaa asian ratkaisuun.
Toisin kuin selvityspyyntöön, laki ei velvoita vastaamaan kuulemiseen, mutta vastaaminen on usein yrityksen oman edun mukaista. Jos Tukes ei saa vastausta annetun määräajan kuluessa, Tukes voi ratkaista asian niillä tiedoilla, jotka sillä on käytettävissään. Tukes voi harkinnanvaraisesti myöntää lisäaikaa kuulemiseen vastaamiseen.
Tukes lähettää kuulemiskirjeen yleensä ensisijaisesti sähköpostilla ja pyytää sähköpostin vastaanottamisesta kuittausta. Jos Tukes ei saa kuittausta kolmen työpäivän kuluessa, kuuleminen lähetetään postitse.
Jos Tukes kieltää tai määrää yrityksen johonkin, se tehdään päätöksellä. Päätös voi olla esimerkiksi myyntikielto tai määräys toteuttaa tuotteen takaisinveto.
Päätös on asiassa annettu ratkaisu, joka velvoittaa vastaanottajaa. Päätöksen mukana tulee aina valitusosoitus eli ohje siitä, kuinka päätökseen voi hakea muutosta. Tukes toimittaa päätöksen yleensä postitse saantitodistuksella.