Mittaa ja seuraa jään kantavuutta usein ja monesta eri paikasta
Jäällä toimivan palveluntarjoajan on erityisen tärkeä tuntea jään ominaisuudet: miten jää muodostuu, millainen on jään rakenne ja minkä vahvuinen jää kantaa.
Jään kantavuuden arviointi tehdään aina teräsjään perusteella. Teräsjää on väriltään lasimaisen kirkasta tai teräksen harmaata ja yleensä suurikiteistä. Jää ei useinkaan ole kauttaaltaan teräsjäätä. Vaalea kohvajää on huomattavasti heikompaa kuin teräsjää. Jos jää muodostuu kahdesta erillisestä teräsjääkerroksesta, joiden välissä on ilmaa, ei niiden paksuutta voi laskea yhteen.
Koepala jäästä ja sen rakenteesta (kuva Antti Niemi)
Keväällä teräsjääkin puikkoontuu, jolloin jopa 30 cm paksu jää voi pettää kulkijan alta varoittamatta. Puikkoontunut jää on kuin kasa mehupillejä.
Ota jään paksuuden lisäksi huomioon myös muut jään kantavuuteen vaikuttavat tekijät. Näitä on kattavasti kuvattu SUH:n Järki jäällä -oppaassa. Jään kantavuuden arviointia on opastettu VTT:n raportissa Työ- ja asiakasturvallisuus luonnon jääolosuhteissa.
Jään mittaaminen
Jään paksuuden voi varmistaa vain mittaamalla. Suunnittele mittaustapa ja mittauspisteet jääalueen erityispiirteiden, sääolosuhteiden ja jäälle suunnitellun toiminnan vaatimalla tavalla. Mittaukset tehdään kairaamalla tai sahaamalla reikä jäähän ja arvioimalla jään reunasta sen koostumusta ja teräsjään osuutta.
Yksi mittauspiste tai mittauskerta ei riitä. Jäätä pitää tarkkailla ja mitata useasta eri paikasta, koko käytetyltä jääalueelta ja koko sen ajan, kun jäällä toimitaan. Jään vahvuus voi esimerkiksi virtauksista ja pohjan laadusta johtuen vaihdella paljon lyhyelläkin matkalla. Kun mittaukset tehdään riittävän tiheästi ja toistuvasti samoista paikoista, saadaan näkyviin paikallinen vaihtelevuus jään paksuudessa.
Kirjaa mittaustapa, mittaustiheys ja mittauspisteet turvallisuusasiakirjaan. Myös jään mittaustulokset kannattaa kirjata ylös, jotta niiden avulla voidaan seurata jäätilanteen kehittymistä. Kirjanpidosta on hyötyä myös seuraavina talvina.
Mittauksia tulee suorittaa eritysesti silloin, kun
- sää on lauhtunut viimeisen 10 h aikana yli 10˚ C
- ilman lämpötila on käynyt viimeisen 10 h aikana yli 0˚ C
- tuuli on yltynyt kovaksi edellisinä päivinä (yli 14 m/s).