Luonnonvarojen kestävä ja tehokas käyttö

YK:n kestävän kehityksen tavoite 12: vastuullista kuluttamista

 

Tätä se meillä tarkoittaa.

Edistämme luonnonvarojen kestävää ja tehokasta käyttöä lupa- ja valvontaviranomaisena esimerkiksi ottamalla kestävän ja tehokkaan käytön huomioon lupakäsittelyssä ja valvonnassa, viestimällä hyvistä käytänteistä sekä osallistumalla säädösten, standardien ja ohjeiden laadintaan osana kansainvälistä, EU- ja kotimaista yhteistyötä.

 

 

Näin sitä mittaamme.

 

Kansalaiset luottavat teollisuusyritysten ja kaivosten turvalliseen toimintaan (kysely, asteikko 1–5)

 

 

 

Vaikutamme luonnonvarojen kestävän käytön ja vihreän siirtymän kannalta keskeisillä toimialoilla. Osallistumme lupa- ja valvontaviranomaisena esimerkiksi mineraalien etsintä- ja kaivostoimintaan ja kemikaalien terveys- ja ympäristövaikutusten arviointiin. Lisäksi ennakoimme muun muassa uusiin energiaratkaisuihin, teknologioihin ja kiertotalouteen liittyviä turvallisuusriskejä sekä myönnämme lupia ja teemme valvontaa sen varmistamiseksi, että turvallisuusriskit hallitaan ja niihin on varauduttu.

Yksi valvontamme kohde ovat konfliktimineraalit, joita ovat kulta, tina, tantaali ja volframi. Me Tukesissa vastaamme Suomessa EU:n konfliktimineraaliasetuksen toimeenpanosta ja valvomme maahantuojien vastuullisuusjärjestelmiä. 

Vuonna 2022 Suomessa oli 103 konfliktimineraalien sekä niiden malmien tai rikasteiden maahantuojaa. Pääosin maahantuonti vuonna 2022 oli pienimuotoista, ainoastaan viisi maahantuojaa kuului asetuksen soveltamisen piiriin tuontimäärien osalta. Teemme vuosittain riskiperusteisia tarkastuksia maahantuojille ja annamme tarvittaessa neuvontaa ja opastusta. Voit lukea konfliktimineraaleista enemmän verkkosivuiltamme.

Luonnonvarojen kestävän käytön ja vihreän siirtymän edistäminen edellyttävät meiltä lähivuosina osaamisen kehittämistä, turvallisuus- ja ympäristöriskien ennakointia sekä Tukesille kertyvän tiedon jakamista laajemmin toimialojen ja yhteiskunnan käyttöön. Seuraavassa case-esimerkissä kerromme tarkemmin työstämme vihreän siirtymän investointien vauhdittamiseksi.

Case: Investointeja vauhditetaan parantamalla hakemusten laatua ja yhteistyötä viranomaisten kanssa

Jatkoimme Tukesissa investointihankkeiden sujuvaan luvittamiseen liittyvää koulutus- ja kehittämistyötä yhdessä ympäristöviranomaisten kanssa vuonna 2022. Olemme tunnistaneet hakemusten yhteensovittamisen ja hakemusaineistojen laatuun vaikuttamisen tärkeäksi kehittämiskohteeksi.

Järjestimme luvanhakijoille ja heidän konsulteilleen avoimen verkkokoulutuksen. Koulutuksessa kerroimme, miten investointihankkeen luvituksen kannalta keskeiset lupa-asiat voidaan yhteensovittaa sisällöllisesti ja ajallisesti. Koulutuksessa oli yli 100 osallistujaa, mikä kertoo asian tärkeydestä. Koulutus löytyy myös Tukesin avoimesta koulutusympäristöstä.

Koulutuksessa avasimme osallistujille laadukasta ja yhteensovittavaa hakuprosessia sekä hakemusaineistoa. Myös hankkeeseen liittyvät neuvottelut on suositeltava pitää yhdessä eri viranomaisten kanssa. Tukesin, ympäristöviranomaisten ja luvanhakijoiden yhteisten ennakkoneuvotteluiden määrä onkin viime vuosina oleellisesti kasvanut. 

Vihreään siirtymään liittyvien investointihankkeiden luvitukseen Tukesin resursseja lisätiin 250 t € vuodelle 2022 ja vuodesta 2023 alkaen 0,5 milj. €/ vuosi. Määrärahan avulla pystymme käsittelemään kasvavaa lupahakemusmäärää sujuvasti ja vaikuttamaan osaltamme Suomen kilpailukykyyn kansallisissa ja kansainvälisissä yritystoiminnoissa ja teollisissa investoinneissa.

Teollisuuskiinteistö.
Yhteiskunta tarvitsee teollista toimintaa, sitä voidaan harjoittaa ympäristöystävällisesti ja turvallisesti.

Arvioimme luonnonvarojen kestävän ja tehokkaan käytön edistymistä joka toinen vuosi toteutettavan kansalaisille suunnatun kyselyn osa-alueella: ”Kansalaiset luottavat teollisuusyritysten ja kaivosten turvalliseen toimintaan”. Kyseinen mittari kuvaa vastaajien käsityksiä ja mielipiteitä Tukesin yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta yleisesti. Arviointitulos perustuu kansalaisten kokemukseen Tukesin valvonnasta ja viestinnästä sekä yritysten omista toimista. Kyselyssä esitetään vastaajalle seuraavat väittämät (asteikko 5 täysin samaa mieltä - 1 täysin eri mieltä; eos):

a) Suomessa teollisuusyritykset toimivat turvallisesti.
b) Suomessa kaivokset toimivat turvallisesti.
c) Suomessa toimivat teollisuusyritykset viestivät turvallisuusasioista riittävästi.
d) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) valvoo teollisuusyrityksiä ja kaivoksia jämäkästi.

Vuonna 2022 mittarin tulos oli 3,6 (asteikolla 1–5). Tässä ei ollut muutosta vuoteen 2020. Mittari on otettu käyttöön vuonna 2020, joten mittaustrendi on vielä lyhyt.

Edistämme luonnonvarojen kestävää käyttöä jakamalla Tukesille kertyvää tietoa myös muiden yhteiskunnan ja elinkeinoelämän toimijoiden käyttöön. Näin muutkin voivat tehdä luonnonvarojen kannalta kestävämpiä ratkaisuja. Yhtenä tiedon jalkauttamisen keinona olemme järjestäneet koulutuksia ja webinaareja eri alojen toimijoille. Voit lukea tästä alla olevasta case-esimerkistä.

Case: Oikein valitun ja ylläpidetyn leikkipaikan turva-alustan elinkaari on pitkä

Me Tukesissa valvomme, että palveluntarjoajat huolehtivat olosuhteiden turvallisuudesta koko niiden elinkaaren ajan. Esimerkiksi kuntien tarjoamat leikkikentät on tarkoitettu lapsille paikoiksi, joissa on mahdollista kehittää motorisia taitoja turvallisesti. Lasten putoamiset ja kaatumiset ovat leikkikentillä jokapäiväistä arkea. Tästä syystä leikkikentillä tulee olla asianmukaiset turva-alustat, jotka ehkäisevät onnettomuuksia. 

Olemme Tukesissa järjestäneet kunnille koulutuksia kuluttajapalveluiden turvallisuudesta, ja niissä turva-alustat ovat olleet yhtenä aiheena. Oikein valitun, kohteen erityispiirteet huomioivan ja säännöllisesti ylläpidetyn turva-alustan elinkaari on pitkä. Turva-alustamateriaaleja voi hyödyntää jatkossa muussa tarkoituksessa, kun niiden ominaisuudet eivät enää sovellu turva-alustaksi.

Koulutusten tarkoituksena on ollut jakaa osallistujien kesken tietoa turvallisuusvaatimuksista, ylläpitotarpeesta ja eri materiaalien soveltuvuudesta kohteisiin. Yhteensä koulutuksia on pidetty viimeisen viiden vuoden aikana kuusi kappaletta. Vuonna 2022 pidimme koulutuksen Joensuussa. Mukana oli edustajia kahdeksasta kunnasta ja osallistujia oli noin 30. Koulutus koostui Tukesin luento-osuudesta, ryhmätehtävistä ja keskusteluista. Palautteen perusteella koulutukset ovat olleet onnistuneita ja sisältö hyödyllistä turvallisuuden ja ekologisuuden edistämisen kannalta.

Leikkipaikka asutuksen keskellä.
Kohteen erityispiirteet huomioivan ja säännöllisesti ylläpidetyn turva-alustan elinkaari on pitkä. Kuva: Paula Kuusio

Viestimme kiertotaloudesta ja Green Deal -ohjelmasta

Kiertotalous on talousjärjestelmä, jonka tavoitteena on, että talous toimii ympäristön kantokyvyn rajoissa. Tämä tapahtuu pitämällä materiaalit ja tuotteet mahdollisimman pitkään kierrossa. Kiertotaloutta voidaan edistää monin tavoin. Keinoja ovat muun muassa ympäristömyötäinen tuotesuunnittelu, tuotteen käyttöiän pidentäminen, huolto, korjaus, tuotteiden yhteiskäyttöön liittyvät toimintamallit ja uudelleenkäyttö sekä tuotteen osien ja kierrätysraaka-aineiden käyttö uusien tuotteiden valmistuksessa. 

Kiertotalouteen liittyy olennaisena osana myös sääntely, kuten jäte-, kemikaali- ja tuotelainsäädäntö. Olemassa olevassa lainsäädännössä ei ole kuitenkaan juuri otettu huomioon kiertotaloutta. Joskus lainsäädäntö saattaa asettaa ylitsepääsemättömiä esteitä materiaalien ja tuotteiden uudelleenkäytölle ja kierrätettyjen materiaalien käytölle. Turvallisuudesta ei kuitenkaan voi tinkiä. 

Case: Sähkölaitteiden kiertotalousprojekti

Vuonna 2022 Tukesin sähkötuotteet-ryhmä selvitti, mitä tämänhetkinen sähkölaitteisiin liittyvä lainsäädäntö säätää kiertotalouteen liittyvistä asioista ja mitkä ovat ongelmakohdat. Selvityksen kohteena oli esimerkiksi, asettaako nykylainsäädäntö rajoitteita, mikä estää käytettyjen, korjattujen tai muunnettujen sähkölaitteiden myynnin. Selvityksen osa-alueita olivat:

  • EU & kiertotalous
  • Tuotelainsäädäntö Suomessa
  • Sähkölaitteen lainaaminen, vuokraaminen ja yhteiskäyttö
  • Sähkölaitteen huolto ja korjaus
  • Käytetyn sähkölaitteen myynti ja kierrätys
  • Sähkölaitteen tuunaus ja DIY
  • Sähkölaitteen uusiokäyttö

Selvityksen myötä viestimme sähkölaitteiden kiertotalousteemoista laajasti ja julkaisimme kolme mediatiedotetta. Ensimmäisessä neuvoimme, miten yhteiskäytössä olevien sähkölaitteiden turvallisuudesta on huolehdittava esimerkiksi taloyhtiöissä. Toisessa kerroimme sähkölaitteiden kirpputorivalvonnasta ja sen yhteydessä havaituista vaarallisista tuotteista. Kolmannessa tiedotteessa neuvoimme kuluttajia itse tehtyjen lelujen, korujen ja sähkölaitteiden turvallisuusvaatimuksista. Kiertotaloustiedotteet saivat ilahduttavasti paljon näkyvyyttä ja yhteensä 50 osumaa uutismedioissa.

Kuluttajien sähkölaitteissa uudelleenkäyttö rajoittuu melko lyhyelle ajalle, koska vain ehjiä tuotteita on turvallista käyttää. Sen vuoksi ekologisuutta voi parhaiten edistää siten, että valitsee kestävän ja laadukkaan tuotteen, jolloin sen käyttöikäkin on pidempi. Laitteen korjailu tai tuunaaminen itse ei ole sallittua, joten laitteen rikkoutuessa se tulee aina kierrättää asianmukaisesti.” 
Seppo Niemi, johtava asiantuntija

Green Deal on EU:n vihreän kehityksen ohjelma, jonka tavoitteena on ilmastoneutraali Eurooppa vuoteen 2030 mennessä. Samalla Green Deal on Euroopan uusi kasvustrategia, jonka tavoitteena on muuttaa koko talous kestäväksi. 

Vuonna 2021 Tukesin Green Deal -verkosto teki sisäisen selvityksen Green Dealin vaikutuksista Tukesin ja FINASin toimintaan. Selvitys osoitti, että Green Deal -ohjelman vaikutukset näkyvät laajasti Tukesin kaikilla osa-alueilla jo nyt, sillä Tukes on monien Green Dealiin liittyvien lainsäädäntöjen kansallinen toimivaltainen viranomainen. Viime vuonna Green Deal -verkosto jatkoi vaikutusten selvittämistä ja viestintää.

Case: Kaisa Kansalaisen tarinat osoittavat Green Dealin vaikutuksia jokaisen arkeen 

Voiko EU:n strategia vaikuttaa myös sinuun ja sinun toimintaasi? Vastaus on kyllä. Vuonna 2022 Green Deal -verkosto rakensi verkkosivun, jonne koostimme taustatietoa Green Deal -ohjelmasta sekä kuvasimme käytännönläheisesti, miten EU:n strategia näkyy meidän jokaisen elämässä. Verkkosivuilla seurataan Kaisa Kansalaisen arjen tarinoita, jotka toimivat esimerkkeinä siitä, miten EU:n strategia voi vaikuttaa meistä jokaisen arkeen. Kaisa Kansalaisen arjen tarinat tuovat selkeästi esiin sekä Tukesin vastuualueen laajuutta että Green Deal -ohjelman vaikutusta arjessa. Voit tutustua Kaisa Kansalaisen tarinoihin Tukesin Green deal-verkkosivulla.