Välfärdstjänster
Vad är välfärdstjänster?
Välfärdstjänster är ett brett spektrum olika tjänster som är avsedda för konsumenter och inte ingår i tjänster inom hälso- och sjukvård.
Välfärdstjänster är till exempel
- motions- och kostrådgivning
- olika övningar för avslappning och övningar för kropp och själ
- massage eller annan kroppsvård, t.ex. akupunktur
- övrig vård, övriga kurser och rådgivningar som stödjer välbefinnande.
Även välfärdstjänster bör vara säkra för konsumenter. Tjänsteleverantören ansvarar för tjänstens säkerhet i sin helhet, och detta ansvar kan inte överföras till kunder genom s.k. ansvarsfrihetsklausuler. En kund deltar aldrig i en tjänst endast på eget ansvar. Detta innebär att tjänsteleverantören ansvarar för alla anvisningar och råd som tjänsteleverantören ger.
Identifiering av risker
Olika risker kan ingå i välfärdstjänster. En del risker är direkta, en kund kan till exempel skada sig under handledning på ett gym eller under någon annan övning. Många risker är indirekta och även de bör beaktas. Tjänsteleverantören kan till exempel inte uppmuntra kunden att sluta ta sin medicin, sluta sin medicinska vård eller att göra något annat som är farligt för liv eller hälsa. Läs mer om identifiering av faror.
Om du genomför tjänsten som en onlinekurs, ska du fästa särskild uppmärksamhet vid att utarbeta anvisningar. Tänk på vilket sätt som är bäst för att handleda kunder i just din tjänst. Det kan till exempel vara bättre att visa hur man gör en viss rörelse på video än att beskriva det med text.
I tjänsterna kan det även finnas enskilda element som inte är lämpliga för alla. Är till exempel en diet eller övning sådan att den inte lämpar sig för gravida? Finns det någon hälsoaspekt som förhindrar att man deltar i en övning eller behandling? Dessa ska meddelas till kunderna innan de deltar i tjänsten.
Frågor och svar
-
I lagen fastställs inget visst krav på examen för välfärdstjänster utom hälso- och sjukvården. Tjänsteleverantören bör dock ha tillräckliga kunskaper och förmågor för att kunna tryggt tillhandahålla tjänsten. Tjänsteleverantören måste känna sin tjänst grundligt och kunna bedöma de risker som hör till tjänsten. Du ska alltså förvärva tillräckliga kunskaper till exempel genom en lämplig utbildning eller kurs. Se även till att du vid behov har tillräckliga kunskaper i första hjälpen.
-
Tukes utövar med stöd av konsumentsäkerhetslagen (920/2011) tillsyn över tjänster som är avsedda för konsumenter och för vilka det inte finns speciallagstiftning. Sådana tjänster är många motions- och upplevelsetjänster på fritiden samt till exempel tjänster inom skönhetsvård. Behandlingar som inte omfattas av hälso- och sjukvård, dvs. så kallade alternativa eller alternativmedicinska behandlingar är tjänster för vilka det för närvarande inte finns en egen speciallagstiftning, utan tillsynen över dessa fördelas mellan flera allmänna lagar.
Tukes utövar tillsyn över att
- tjänsterna inte medför en risk för konsumenter till exempel på grund av bristfälliga anvisningar eller säkerhetsarrangemang.
Tukes kan inte ta ställning till exempel till följande frågor som gäller alternativa behandlingar:
- Om de påståenden som framförs om tjänsterna är vetenskapligt bevisade eller korrekta.
- Om tjänsterna är effektiva.
- Om kunden får valuta för sina pengar.
- Till vem tjänsten får marknadsföras.
En del frågor om tjänsterna omfattas för närvarande inte alls av lagstiftningen.